باتری موبایل باد کرده: آیا خطرناک است؟

باتری موبایل باد کرده

باتری موبایل باد کرده ، به دلایل مختلفی متورم می‌شود. مانند گرم شدن بیش از حد. در موارد خیلی شدید، اندازه آنها حتی می تواند دو برابر بشود و به طوری که پوشش دستگاه شما ممکن است شروع به برآمدگی کند. این پدیده عمدتاً در باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری رخ می‌دهد. این ها باتری هستند که امروزه به طور کلی در گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها، کتابخوان های الکترونیکی و ساعت های هوشمند استاندارد هستند.

از باتری تا بادکنک

باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری دارای مزایای بسیاری مانند انرژی بالا و عمر طولانی مدت هستند. اما یک نقطه ضعف هم دارند و آن این است: لیتیوم نسبت به بسیاری از مواد موجود در باتری های دیگر واکنش پذیری بالاتری دارد. سلول های باتری در هنگام گرم شدن بیش از حد می‌توانند گاز تولید کنند و فشار ناشی از آن گاز باعث تبدیل باتری عادی به باتری موبایل باد کرده که تورم عجیب غریبی دارد می‌شود.

یک نشانه ، دلایل متعدد

باتری موبایل باد کرده
باتری موبایل باد کرده

اگر باتری بیش از حد داغ بشود، گازی تولید میکند. اگر همان باتری را به دفعات زیادی شارژ کنید و بیش از حد استفاده کنید ممکن است این اتفاق بیافتد. البته ممکن است که شارژر شما نیز معیوب و خراب باشد. اما آنقدر نگران این موضوع نباشید. دستگاه هایی که باتری لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری دارند معمولاً دارای عملکرد های ایمنی داخلی مانند حسگر های حرارتی که از مدار ها برای جلوگیری از شارژ بیش از حد استفاده می‌کنند. علاوه بر این، باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری دارای بدنه محکمی هستند. در نتیجه گاز نمی تواند خارج بشود.

انتظار برای “کوچک شدن” باتری وجود ندارد. فشار روزافزون می تواند به کل دستگاه آسیب برساند.

کمک های اولیه برای باتری موبایل باد کرده

اگر نشانه از تورم دیدید دستگاه خود را خاموش کنید و به مرکز تعمیرات موبایل در محلتان مراجعه کنید. به امید این نباشید که باتری شما “کوچک” بشود. فشار روز افزون می‌تواند به کل دستگاه آسیب برساند. باتری را فقط در مواقع اضطراری در دستگاه قرار بدهید. هرگز سعی نکنید ورم را با سوراخ کردن آن یا با هر شیرین کاری دیگری “مشکل را حل” کنید، این بسیار خطرناک است: نه تنها گاز قابل اشتعال است، بلکه سمی است.

کمک های اولیه برای باتری موبایل کار کرده
کمک های اولیه برای باتری موبایل باد کرده

در اینجا نحوه جلوگیری از متورم شدن باتری آورده شده است

  1. باتری های لیتیوم یونی و پلیمری از گرما بیزار هستند. لپ تاپ خود را در یک روز آفتابی یا حتی گرم در ماشین رها نکنید و دریچه های جریان هوای لپ تاپ را مسدود نکنید. دستگاه هایتان را زیر نور خورشید یا نزدیک منبع گرما شارژ نکنید. برای بازی موبایلی (مخصوصا آنلاین) چندین ساعت را برنامه ریزی می کنید؟ اصلا ایده خوبی نیست.
  2. اگر قرار است باتری یا دستگاه شما برای طولانی مدت استفاده نشود: آن را مطابق دستورالعمل در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
  3. از شارژر همراه دستگاه استفاده کنید. اگر معیوب است یکی از همان مارک و مدل را بخرید. تجهیزات با کیفیت بالا و گواهینامه های ایمنی هزینه دارد. بدون شک یک شارژر با نصف قیمت پیدا خواهید کرد. اما خرید یک شارژر با کیفیت ارزان قیمت ممکن است از خرید یک دستگاه جدید به صرفه تر باشد.
  4. باتری های مستعمل را تعویض کنید. اگر می بینید که باتری شما خیلی سریع خالی می شود، بهتر است آن را تعویض کنید. اگر اندی خوش دست نیستید، آن را به حرفه ای ها بسپارید. این نه تنها راحت است، بلکه خطر مشکلات ایمنی را نیز کاهش می دهد.
  5. دستگاه خود را همیشه به برق نگذارید بماند. البته باتری شما پس از شارژ کامل به طور خودکار شارژ نمی شود. با این وجود، به شما توصیه می شود هر از چند گاهی دستگاه خود را جدا کرده و آن را با باتری کار کنید تا بتواند عملکرد خود را انجام دهد.

تنها برای خرید باتری موبایل با کیفیت به دسته بندی باتری هایتل کالا مراجعه کنید احتمالاً باتری مورد نیاز خود را با بهترین قیمت و کیفیت پیدا خواهید کرد.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.